Wednesday, November 14, 2012

Salam Maal Hijrah 1434

As-salam semua…

Lama xmenulis ...rindunyeeeeeeer rasa~~~

Lately Sincerely Yours  mmg xberkesempatan nak luangkan masa menulis n berkongsi cerita…seingat ai, last yg kita sembang2 kejap pown time poser ari tuh.

Maaf yer

Syukur alhamdulillah minggu nih byk cuti kan. Semalam deepavali…esok lak awal muharram.

Bagi rakan yg menyambut Dewali---Selamat Beraya

Kat opis, ramai yg apply cuti direct…alang2kan seminggu terus..Untunglaaaa~~~mereka2 yg masih berbaki cuti tahun. Ai lak usah ditanya, sejak dr last month cuti tahun dah habis. 18hari diberi dah ai selamat guner sepenuhnyer.

Huh?? Nak un-paid leave?
HahahhHHahhhahhhhahAhhaHH~~mcm tau2 jer ai ada cita2 kearah tu.
Mikirkan nanti En Somi akan bercuti panjang selama 2weeks on Dec, makanyer keinginan  tu mmg hado. Cumernyer xlaa sampai 2minggu, ater nanti berapa roman ehh tinggal gaji lak kan…kata un-paid.

Takat 1-2 ari mungkinlaaa. Teman kan En somi. Tahun nih mmg xder plan nak kemana. Paling tidak pon nak balik kg. Tu jer laa kowt. Bagi peluang kat En Somi berehat sepenuhnya.

Khas buat saudara seislam---Selamat menyambut Tahun baru Hijrah 1434.

Sempat baca tak doa akhir n awal tahun?
Ai pon tadi ada boss sorunk nih yg ingatkan.
Sbb time lunch tadi ai  je yg tinggal berteleku kat meja.

Boss tu pulak lalu…haa ko, hambikkk tatap laa wajah hamba yg mamai kekenyangan
Pagi tadi makan heavy ngalahkan org nak g menoreh. En Somi dah belikan mee goreng mamak utk ai pepagi…hahaha~~~mee goreng mamak okeh. Aduuuhh laa hai somi ku sayang. Caner laa isteri nih  xgendut kan. Tinggal xminum milo ais jer…klw x, jgn kata menoreh, nak berbendang pun boleh.

Baik…bagi yg xder dlm simpanan doa akhir & awal tahun. Kat sini ai kepilkan sekali.

kagumm??? Jangannnnnn sbb nih pun hasil pancingan google. Baca sama-sama yer…insaallah mudah-mudahan rahmat allah sentiasa pada kita semua sepanjang tahun yg mendatang. Amiinnnnn.

Doa Akhir Tahun
Doa ini dibaca sebanyak 3 kali ketika akhir tahun baru Islam dan ia diamalkan selepas waktu Asar atau sebelum maghrib pada 29 atau 30 Dzulhijah.

Dengan doa ini kita memohon agar kita akan mengakhiri perjalanan tahun yang akan ditinggalkan ini dengan mendapatkan keampunan dari Allah S.W.T. atas perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh-Nya, dan apabila dalam tahun yang akan ditinggalkannya itu ada perbuatan-perbuatan yang diredhai oleh Allah S.W.T. yang kita kerjakan, maka mohonlah agar amal tersebut diterima oleh Allah S.W.T.

Sebaik-baiknya kita memulakan dan mengakhiri setiap doa kita dengan adab iaitu dengan puji-pujian kepada Allah S.W.T. serta selawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.



Doa Awal Tahun

Doa ini dibaca sebanyak 3 kali ketika masuk tahun baru iaitu 1 Muharam. Boleh dilakukan selepas Maghrib atau pun sesudahnya. Dengan doa ini kita memohon kepada Allah S.W.T. agar di dalam tahun baru ini kita dapat meningkatkan amal kebajikan dan ketaqwaan kepadaNya.

Sebaik-baiknya kita memulakan dan mengakhiri setiap doa kita dengan adab iaitu dengan puji-pujian kepada Allah S.W.T. serta selawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W


 
sumber dari http://www.darulmurtadza.com

2 comments:

Semalam K.liya berbuka sorang jer kat rumah.  Ntah kenapa badan rasa lenguh n letih sungguh. Betul2 xlarat. Tu pon semalam mcm 50-50 jer. ...